ROI van Usability: meten en rapporteren van succes | Lab45

Waarom investeren in usability essentieel is

Het lijdt geen twijfel: usability speelt een cruciale rol in het digitale tijdperk waarin we leven. Een gebruiksvriendelijke interface en een positieve User Experience (UX) zijn niet alleen prettig voor je klanten, maar dragen ook significant bij aan de bedrijfsresultaten. Maar hoe meet en rapporteer je nu precies het succes hiervan? En vooral, hoe overtuig je stakeholders van de return on investment (ROI) van je usability-initiatieven?

De meetbare voordelen van usability

Geïnvesteerde euro’s in usability dienen zich terug te verdienen, dat klinkt logisch, toch? Verbeteringen in usability leiden namelijk tot een verhoogde klanttevredenheid, hogere conversiepercentages en uiteindelijk tot een toename van de omzet. Het wordt echt interessant wanneer je deze ontwikkelingen kunt kwantificeren en dus de ROI van je usability-inspanningen kunt berekenen. Dit helpt je vervolgens om de UX strategie te verfijnen en ook verdere investeringen te rechtvaardigen.

Usability onderzoek inzetten voor betere UX

Nu je de ROI van je usability-inspanningen weet, zet je de volgende stap: verdieping in het usability onderzoek om nog beter te begrijpen hoe gebruikers je product of dienst ervaren. Usability testen voorzien je van essentiële gegevens over waar gebruikers vastlopen of gefrustreerd raken tijdens hun interactie met je platform. Het stelt je vervolgens in staat om problematische gebieden in de klantreis te identificeren. En deze knelpunten systematisch aan te pakken om de algehele ervaring te verbeteren. 

De gebruikerservaring is dus niet alleen belangrijk voor de esthetiek van je platform, maar speelt een zeer belangrijke rol in hoe efficiënt en plezierig de klantreis is van begin tot eind. Door het implementeren van UX-verbeteringen op basis van data gedreven inzichten, creëer je een meer gestroomlijnde en gebruikersvriendelijke ervaring die direct bijdraagt aan het verbeteren van de conversiepercentages. 

Een diepgaande analyse via usability onderzoek vraagt echter om een strategische aanpak, waarbij diverse testmethoden kunnen worden ingezet om waardevolle inzichten te vergaren. 

4 methoden voor effectief usability testing en onderzoek

Het exploreren van usability testing vereist een systematische aanpak waarbij het product onder de loep wordt genomen door de lens van de daadwerkelijke gebruikers. We belichten vier methoden voor diepgaande usability tests en onderzoek. 

#1 A/B testen als methode voor usability testing

A/B testen is een geliefde en krachtige methodologie waarbij twee varianten van een pagina (A en B) worden vergeleken om te identificeren welke het meest effectief is in het behalen van gewenste gebruikersacties. Deze aanpak biedt niet alleen een direct inzicht in de impact van verschillende usability-elementen, maar ook een gedegen basis om de effectiviteit van diverse UX-strategieën te toetsen. A/B testen faciliteert een data gedreven besluitvorming en visualiseert directe correlaties tussen usability-aanpassingen en conversiepercentages.

#2 Usability testen in een lab-setting

Usability testen in een laboratoriumsetting bieden de mogelijkheid om in een gecontroleerde omgeving, die vrij is van externe variabelen en verstoringen, gebruikersinteracties en -ervaringen te observeren. Dit doen wij in ons usability onderzoekslab in Amsterdam. Onze onderzoekers kunnen direct de reacties, frustraties en gebruiksefficiëntie van de deelnemers analyseren, terwijl zij interactie hebben met het product. Deze methode biedt waardevolle inzichten die knelpunten en gebieden voor verbetering in de gebruiksvriendelijkheid onthullen.

#3 Remote usability testen

Remote usability testing vindt plaats in de natuurlijke gebruiksomgeving van de deelnemer, waardoor onze onderzoekers inzicht krijgen in de echte gebruikspatronen en -uitdagingen die gebruikers kunnen ervaren. Deze vorm van testen is essentieel voor het verzamelen van authentieke data, omdat gebruikers interactie hebben met het product in hun eigen comfortabele omgeving. En het biedt tevens flexibiliteit en schaalbaarheid in het onderzoeksproces.

#4 Card Sorting

Card Sorting is een techniek gericht op het verkrijgen van inzicht in de mentale modellen van gebruikers. Deelnemers organiseren informatieve kaarten in categorieën die voor hen logisch zijn, wat essentiële data oplevert over de intuïtiviteit van de informatiearchitectuur van een website of applicatie. Deze methode helpt ontwerpers en ontwikkelaars om de structuur en navigatie van een digitale oplossing te optimaliseren, gebaseerd op de daadwerkelijke perceptie en verwachtingen van de gebruikers.

Rapportage van usability succes aan stakeholders: samen met Lab45

Het overbrengen van de positieve impact van usability op de ROI naar stakeholders kan soms complex zijn. Echter, door de rapportering een collaboratieve inspanning te maken, waarbij Lab45 een integrale rol speelt, kunnen we een robuuster en betrouwbaarder beeld presenteren. Samenwerken vanaf de start zorgt voor een gefundeerde voor- en naverzorging van scenario’s, waarbij het meten van ROI voorop staat. 

Lab45 helpt niet alleen bij het creëren van overtuigende cases met heldere KPI’s en visuele data in de vorm van grafieken en diagrammen, maar verhoogt ook de geloofwaardigheid van jouw rapportage door de gezamenlijke inspanning. Maak van de usability successen een krachtig en overtuigend verhaal met Lab45 als jouw deskundige partner.

Maak de klantreis onvergetelijk met Lab45

Bij Lab45 gaan we verder dan het creëren van naadloze, indrukwekkende gebruikerservaringen; we zijn ook jouw partner in het meten en demonstreren van de ROI van uitmuntende usability. Onze UX specialisten voeren grondig usability onderzoek uit om inzicht te krijgen in de gebruikerservaringen, identificeren pijnpunten & hoogtepunten en zetten deze om in actiegerichte inzichten. Samen navigeren we door de resultaten om de impact ervan op de ROI duidelijk te communiceren aan stakeholders met krachtige, gezamenlijk gecreëerde cases. 

Met Lab45 als je partner, verbinden we usability en klanttevredenheid, niet alleen door te voldoen aan klantverwachtingen maar door ze te overtreffen. Begin vandaag nog jouw reis naar een verbeterde digitale aanwezigheid met een duidelijk zichtbare impact op het succes van de klant. Laten we samenwerken om een onvergetelijke klantreis te bouwen, die zowel meetbare resultaten als indrukwekkende ervaringen oplevert.